Scroll naar beneden

Onze financiën

ONVZ is een vereniging zonder winstoogmerk. (Bijna) elke hoofdverzekerde van ONVZ is lid van Vereniging ONVZ. ONVZ heeft ook geen aandeelhouders en zorgt ervoor dat de inkomsten en uitgaven zo veel mogelijk in balans zijn.

Helaas konden we door de stijgende zorgkosten in 2019 geen geld teruggeven. Tegelijkertijd hebben we ons best gedaan om de vergoedingen van onze verzekeringen zo ruim mogelijk te houden. Dat is hopelijk een lichte troost voor onze verzekerden. Ook kunnen zij zelf blijven kiezen in welk ziekenhuis en door welke dokter zij willen worden behandeld. Die keuzevrijheid bieden we al sinds onze oprichting in 1933.

Van de premie die wij ontvangen, betalen we bijvoorbeeld operaties en medicijnen. En natuurlijk gebruiken we een klein deel om onze organisatie draaiende te houden.

Als blijkt dat zorg minder kostte dan we vooraf hadden ingeschat, geven we het geld dat we overhouden het jaar erna terug aan onze verzekerden. Dat maakt ons een organisatie zonder winstoogmerk.

Hoogte van de premie door de jaren heen

De bruto maandpremies van de basisverzekering van de afgelopen jaren (ONVZ, PNOzorg, VvAA zorgverzekering) in euro’s.

Onze financiën

Scroll naar beneden